How Can We Help?
Unit Pembangunan
Di manakah borang permohonan penyewaan ruang pejabat boleh diperolehi?
Borang permohonan kelulusan penyewaan ruang pejabat boleh diperolehi dengan melayari laman web Pejabat Setiausaha Persekutuan Sarawak iaitu www.supsrwk.gov.my atau dengan merujuk Surat Pekeliling Am Bilangan 3 Tahun 2011 Permohonan Kelulusan Penyewaan Ruang Pejabat Di Premis Bukan Milik Kerajaan Persekutuan.
Bagaimanakah cara-cara untuk memohon kelulusan penyewaan ruang pejabat?
Cara memohon kelulusan penyewaan ruang pejabat adalah seperti berikut:
- Mengemukakan Borang JRP dan senarai semakan JRP yang telah lengkap diisi beserta kelulusan daripada jabatan-jabatan berikut:-
- Bahagian Belanjawan Kementerian Kewangan Malaysia (bagi penyewaan baharu dan pelanjutan sekiranya kenaikan kadar sewa 10% DAN nilai tepat RM300 dan ke atas sebulan);
- Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan harta yang berhampiran;
- Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia yang berhampiran;
- Pejabat Ketua Pegawai Keselamatan Kerajaan yang berhampiran;
- Unit Perancang Ekonomi (Standard & Cost), Jabatan Perdana Menteri sekiranya ruang melebihi 464.50 meter persegi (5000 kaki persegi); dan
- Maklumat tambahan seperti berikut:-
- Surat tawaran daripada pemilik
- Pelan lantai/ Pelan susun atur
- Gambar Bangunan
- Salinan Pendaftaran Hakmilik dan dokumen yang berkaitan dengannya seperti surat persetujuan penyewaan daripada pemegang gadaian, surat perjanjian jual beli, surat perwakilan kuasa, surat perjanjian penyewaan dan sebagainya.
Berapa lamakah tempoh bagi penyewaan ruang pejabat?
Tempoh penyewaan ruang pejabat adalah tidak lebih daripada tiga (3) tahun dan jabatan boleh memohon untuk memohon penyewaan kurang daripada tiga (3) tahun.
Apakah tindakan jabatan sekiranya perlanjutan penyewaan ruang pejabat melibatkan kenaikan kadar sewa?
Sekiranya kenaikan kadar sewa 10% DAN nilai tepat RM300 dan ke atas sebulan, jabatan perlu mendapatkan kelulusan daripada Bahagian Belanjawan, Kementerian Kewangan Malaysia dan sekiranya kurang, tidak memerlukan kelulusan Kementerian Kewangan.
Adakah kos ubahsuai dan perabot boleh dimasukkan kedalam kadar sewa ruang pejabat?
Kadar sewa ruang pejabat hanya untuk ruang kosong sahaja. Jabatan perlu mematuhi peraturan kewangan yang berkuatkuasa bagi perolehan perabut dan ubahsuai.
Berapa banyakkah salinan dokumen permohonan kelulusan penyewaan ruang pejabat yang perlu dikemukakan kepada Urus Setia JRP Pejabat Setiausaha Persekutuan Sarawak?
Dokumen yang lengkap dalam 1 set/ salinan perlu dikemukakan.
Apakah tindakan jabatan apabila permohonan penyewaan ruang pejabat tidak mendapat sokongan daripada Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia ataupun Pejabat Ketua Pegawai Keselamatan Kerajaan?
Sekiranya jabatan tidak mendapat sokongan daripada salah satu daripada jabatan berkenaan, jabatan perlulah mencari alternatif ruang pejabat lain untuk disewa.